Ciprus - A macskák szigete

A mediterrán és a keleti világ varázsának mindig is rabja voltam, így hát kétség sem fért hozzá mi lesz következő utunk célja. Hát persze, hogy Ciprust választottuk. Minden szempontból tökéletes volt: a Földközi-tengerben, három kontinens metszéspontjában fekszik, így a délies életvitel és a mesés kelet hangulata kellemesen ötvöződik benne.

Ciprus első számú üdülővárosa a dél-keleti partvidéken fekvő Agia Napa, amely csupán a sziget kettéosztása után épült ki. Előtte Famagusta volt a leghíresebb nyaralóhely: 52 luxusszálloda várta a vendégeket az aranyló homokos parton. Famagusta a megszállás után elvesztette jelentőségét, így sem kulturálisan, sem infrastrukturális szempontból nem fejlesztették tovább. Az 1900 évek végétől kezdtek el vele újra foglalkozni. Jelenleg a fő bevételi forrása a turizmus. Nekünk tetszett, ahogy a kicsiny halászfaluból lett üdülőhely, Agia Napa is, mivel ugyan úgy ahogy Ciprus többi részét, ezeket sem rontotta még el teljesen a tömegturizmus.

Azonban ha választanunk kéne, mi mindenképpen Paphos városára szavaznánk, ami Ciprus talán legszebb települését jelenti. Teljesen elbűvölt minket. Itt sorakoznak a sziget legdrágább, legexkluzívabb szállodái, s bár egy nyüzsgő, modern üdülőváros, mégis harmonikusan olvad össze benne a múlt és a jelen. A kikötőben sorakozó apró halászhajók és a tengerparti sétány tavernái igazi mediterrán hangulatot kölcsönöznek a városnak, a pálmafák, a vöröslő hibiszkuszok, rózsaszín leanderek és bougenvillák egy különleges nyaralóhely érzetét keltik.

És ha már itt járunk, nem hagyhatjuk ki a Paphos felett megbújó Agios Neophytos kolostor. Ez a nyugodt szeglet a zöldellő völgy végében valósággal megkoronázza az eddig látottakat. Már lenyugvóban volt a Nap mikor odaértünk. Aranyos fénye bevonta a kolostor sárga falait, az udvaron álló göcsörtös törzsű olajfa leveleit és a dúsan virágzó díszcserjéket. Alig voltunk képesek elszakadni a látványtól, de a 12. században itt élt remete barlangját - aki szűk odúját saját kezűleg vájta a sziklába - mindenképpen látnunk kellett még. A remetelak falait ugyanis, csodálatos, bizánci stílusú freskók díszítik, a vele szemben épült 16. századi templom és kolostor pedig szebbnél szebb falfestményeket rejt.

Visszaérve a parkolóba, körénk sereglettek a macskák. Korábban is feltűnt, hogy a ciprióták rajonganak értük, sőt még azt is elnézik, ha egy-egy anyamacska a luxusszálloda vetett ágyába kölykezik. De ez legalább nem olyan lelombozó, mint a néptelen strandokon ücsörögni, ahol semmilyen büfé nincsen, a vécéről már nem is beszélve. Szóval Ciprus még nem fulladt bele a turistákba, de még fejlődnie kell, ha azt szeretné, hogy minden réteg jól érezhesse itt magát, nem csak a módos törökök és helyi oroszok.

Utazási tuti tippjeink:

• Az autóbérlés helyett - melyre több helyen is van mód és a választék sem szerény - érdemesebb inkább a taxit választani. Itt is vannak dolmuszok, azaz iránytaxik, melyeket még a Török Riviéráról ismerhetünk. A legegyszerűbb ha kiállunk az útra, várunk pár percet és máris érkezik a leinthető kocsi, mely olcsó és rögzített viteldíjas. Itt nem kell az alkudozási képességeinket fitogtatni.
  • A közlekedés mellett, az étkezésre sem árt ha kitérünk. Kerüljük a nagyon turistás éttermeket, itt már nem csak az ételt fizetjük meg. Egy átlagos étteremben 10 euróból megúszhatjuk az étkezést itallal együtt. Ha tehetjük, itt is, és más helyeken is fizessünk lirában, mert ha euróval próbálkozunk sokkal rosszabbul jövünk ki a végén.

Válogasson ciprusi ajánlataink között!