Földközi-tengeri körutazás luxushajóval

"Vasárnap: Genova. Hétfő: Nápoly. Kedd: Palermo. Szerda: Tunisz. Csütörtök: Palma de Mallorca. Péntek: Barcelona. Szombat: Marseille. Vasárnap: Genova." Érdekes egy útiterv – gondoltam magamban, s rögtön eszembe jutottak a gyors sikert ígérő, modern világunkra annyira jellemző vevőcsalogató szlogenek, mint a „Tanuljon meg egy hét alatt angolul!”vagy „Járja be az Egyesült Államokat 10 nap alatt!”.

Őszintén szólva kicsit tartottam attól, hogy 8 nap alatt 4 ország 7 városát „fogyasszam el” egy ültömben, amikor mindegyikük külön-külön megérdemelne legalább egy hetet. De a hajón eltöltött hét nap alatt rá kellett jönnöm arra, hogy van, amikor nem az a fontos, hogy hová érkezünk és mit látunk, hanem maga az utazás.

1. nap – Ismerkedés

A genovai kikötőhöz közeledve már messziről kirajzolódik hajónk sziluettje. Mintha egy hatalmas épület lebegne a vízen, ezer szeme csak úgy csillog a reggeli napfényben. Megállok a tövében és végigpásztázom a méretes jószágot. Már a látvány is összenyom: a csaknem 93 000 tonnás, 300 méter hosszú, 13 emeletes monstrum olyan tiszteletet parancsolóan magasodik fölém, hogy beleborzongok. Alig várom már, hogy a fedélzetre jussunk és rögtön felfedezőútra indulunk. A 13 szinten 2500 utasnak jut szoba, akiknek közel 1000 fős személyzet lesi minden kívánságát. Étteremből 5 is van, bárból 9, valamint boltok, színház, könyvtár, internetkávézó, diszkó, fitnesz- és wellnessközpont, tenisz- és minigolfpálya, valamint egy hatalmas napozóterasz napágyakkal, bárokkal, 2 medencével és 4 jakuzzival. Este 7-kor vacsorához hívnak. Jóleső fáradtsággal telepszünk le elegánsan megterített asztalunk mellé. Eleinte nem értem, miért kell két és fél órát várniuk a később vacsorázóknak a következő ültetésre, de hamar belátom, hogy a hat fogás elfogyasztása bizony rendkívül időigényes feladat. Az ételek nagyon ízletesek, a választék bőséges, a pincérek pedig rendkívül kedvesek és figyelmesek.

2-3. nap – A csizma szépségei

Másnap reggel Nápoly kikötőjében ébredünk. Az utasok zöme elindul arra a kirándulásra, amelyikre befizetett. Mi Capri szigetét választottuk, ahová a kikötőbõl induló kirándulóhajón érkezünk. Anacapriban libegőre ülünk, amely felvisz a hegytetőre – innen csodás kilátás nyílik az egész szigetre. A délutánt Capri régi utcácskáin andalogva töltjük, s nem maradhat el egy jó adag „gelato” (fagylalt) sem – olasz szokás szerint méretes briósba pakolva –, hiszen ennél finomabb édességet aligha találnánk az olvasztó melegben.

4. nap – Helló, Afrika!

Tunéziába érve egy egészen más világ fogad. A tuniszi bazár színes forgataga semmihez sem fogható: órákig bolyongunk a bazárban. Árulnak itt ékszert, bõrárut, ruhát, fûszert, édességet, parfümöt, alkudni pedig kötelezõ. Egyik-másik árus még magyarul is tud egy keveset, legtöbbjük magyar barátnőjére hivatkozik. Hitetlenkedésünkre egyikük előkapja tárcáját, amelyben magyar kedvese fényképét őrizgeti.

5-6. nap – Hispánok földjén

A másnap délelőttöt a hajó fedélzetén töltjük, Mallorcára csak kora délután érkezünk meg. A lustálkodás mennyei, sokan mégis a közös aerobikot választják, vagy a futópályán róják a köröket. Kicsit lelkiismeret-furdalásom van, de megnyugtatom magam: a délutánt úgyis végig gyaloglom Palmában, ami felér egy egyórás ugrabugrával. És valóban: a hangulatos középkori várost keresztül-kasul bejárom, s a lábamat sem érzem, amikor visszaérek a kikötőbe. Barcelonában már kora reggel kikötünk. Tudván, hogy nem sokáig időzünk itt, első utam a platánfák szegélyezte sétálóutcára, a Ramblákra vezet, a Les Canaletes kúthoz. Úgy tartják, hogy aki ebből iszik, biztosan visszatér még ide. Barcelona Gaudí városa, az általa megálmodott épületek a legkedveltebb látnivalók. A Sagrada Famiglia, a Casa Mile, a Palau és a Parc Güell rendhagyó formáikkal és színeikkel üdítően vidám-tarka foltjai a városnak.

7. nap – A levendula illata

Utunk utolsó állomásán Marseille kikötőjében ébredünk. A városnézést délutánra hagyjuk, és előbb a közeli üdülőfaluba, Cassisba látogatunk, ahol ráérősen sétálgatok a kikötőben, és magamba szívom a girbegurba utcák hangulatát. Egy-egy ajándékbolt előtt elhaladva finom levendulaillat csapja meg az orromat.. A polcokon se vége, se hossza az illatos szappanoknak, olajoknak, parfümöknek és krémeknek, természetesen mind-mind levendulából készültek.

Hazatérés

Másnap reggel Genovában ébredünk, és bizony át kell adnunk a kabinjainkat az újonnan érkezőknek. Ha ecsettel kellene lefestenem az elmúlt hetet, Provence lila pamacs lenne a vásznon, mint a levendulamezők, Mallorca és Barcelona sárga, mint a nap, Tunézia azúrkék, mint Sidi-Bou-Said boltíves kapui, Szicília barna, mint Palermo katedrálisa, Capri pedig élénkzöld, mint a fűvel takart domboldalak. És ez a sok pamacs így együtt gyönyörű harmóniává olvad össze, mely szebb külön-külön mindegyiknél.