London by bike

Mostantól végre a brit fővárosban is sokkal többen és sokkal könnyebben bringázhatnak, mint eddig. A Párizsból, Amszterdamból és más európai nagyvárosokból már ismert módon ugyanis mostantól Londonban is lehet majd kerékpárt kölcsönözni.

A brit főváros több száz pontján tűntek fel az utóbbi napokban az újonnan kialakított bicikliparkolók, melyeket a metróhoz hasonló, de kék színű áthúzott kör jelez, mellette a város térképével és használati utasítással. A Boris Johnson főpolgármester által szorgalmazott bicikliprogram azonban késésben van, és egyelőre számos technikai problémával küzd. A tervezett több mint tízezer kölcsönző pontból háromezer még nem készült el. Az induló hatezer biciklis készlet egy része is hiányzik még, és az automata fizetőpontok is szoftvergondokkal küzdenek. Éppen ezért a program hivatalos felavatása is meglehetősen visszafogottan történt. Ennek ellenére a londoniak nagy örömmel fogadták a kezdeményezést, korábban ugyanis minden harmadik fővárosi azt mondta: szívesen biciklizne gyakrabban, ha annak feltétekeit megkönnyítenék. „Fantasztikus nap ez a biciklizés és London számára. Remek módja lesz ez a program annak, hogy az embereket kimozdítsuk autóikból és friss levegőt szívjanak” – mondta Boris Johnson.

A főpolgármester meggyőződését fejezte ki, hogy a kezdeti problémák ellenére a program sikeres lesz. Jelenleg a kerékpározás alig két százalékát teszi ki az összes utazásnak, a városvezető azt szeretné, ha hamarosan minden ötödik utazás biciklizés lenne – ez utoljára 1904-ben történt meg Londonban. A kölcsönző állomások kiépítése miatt a kezdeti költségek igen magasak, de ahogy a program egyre bővül, remélhetőleg „behozza az árát”. Az egyik brit bank szponzorálását is beszámítva a hatezres induló biciklikészlet fajlagos ára darabonként 900 font körül van. Ez tényleg sok, de remélhetőleg megéri majd. Főleg, ha beszámítjuk, hogy a bicikli energiatakarékos közlekedési forma és még egészséges is. A főpolgármester hangsúlyozta: ő a tömegközlekedés részének tekinti ezt a hálózatot, a kerékpárokat pedig köztulajdonnak, épp ezért reméli, hogy nem fogják ellopni vagy megrongálni a járműveket. „Vigyázzanak ezekre a kerékpárokra, mert azok mindnyájunké. Ez részben kommunista kísérlet. Ha valaki megrongálja ezeket, az olyan, mintha London közlekedési hálózatát rongálná” – apellált a politikus a londoniak közösségi szellemére. Egyelőre csak azok kölcsönözhetnek biciklit, akik regisztrálnak. (Ezt eddig több mint 12 ezren tették meg). Ők belépnek a rendszerbe, és kapnak egy elektromos kulcsot, mellyel a csatlakozási díj befizetése után használhatják a bicikliket. (Az elektronikus kulcs három fontba kerül, a csatlakozás egy napra egy font, egy hétre öt, egy évre 45 font. Ha ezt befizeti valaki, az első fél óra biciklihasználat ingyenes, majd egy óra egy font, két óra hat fontba kerül. Viszonyításként: a metrón a napijegy csúcsidőn kívül London belvárosában 5 font 60 pennybe kerül.)

A jövő hónap végétől azonban a tervek szerint alkalmi biciklisták is bringára pattanhatnak. Nekik esetenként kell majd fizetniük. Hogy mennyit, egyelőre nem világos. Míg a regisztrált tagok nem alkalmanként fizetnek, hanem a bankszámlájukról havonta összesítve vonják le a pénzt, az eseti használók bankkártyával közvetlenül a kölcsönző pontokon fizethetnek). Aki a főpolgármesterről a köznyelv által máris „Borisbike”-nak elkeresztelt bringát 24 órán belül nem viszi vissza valamelyik kölcsönző pontra, az 150 font büntetést fizet. Aki pedig egy nap után sem teszi ezt meg, annak 300 fontja bánja a feledékenységet. A kölcsönzés kezdetén óriási volt az érdeklődés, több kölcsönző pontnál is óriási tömeg nézelődött. Az első nap után az első fecskék véleménye pozitív volt. A bringák ugyan kicsit nehezek, lassúk, de masszív felépítésűek és biztonságosak, rövid utakra pedig ideálisak. A rendszer népszerűsítésére sok helyütt térképeket osztogattak, melyen a kölcsönző pontok láthatók. A térkép hátoldalán hasznos gyakorlati tudnivalók olvashatók, a főbb közlekedés szabályok összegzése alatt pedig ott a turistáknak szóló intelem: „Mindig az út bal oldalán biciklizzen!” A rendszer iránt érdeklődők a www.tfl.gov.uk internetes oldalon regisztrálhatnak, illetve találhatnak további felvilágosítást.

Forrás: www.angolosan.hu

Legújabb cikkek

Még nem tudtál dönteni?
Iratkozz fel hírlevelünkre és segítünk
legújabb és legjobb ajánlatainkkal!

Hibás vagy hiányzó adat!

Hibás vagy hiányzó adat!

Elfogadom, hogy megadott személyes adataimat a Vista saját marketing tevékenységéhez, közvetlen üzletszerzés, piackutatás és tájékoztatás céljára telefonon vagy egyéb elektronikus hírközlési úton (pl. sms, mms, e-mail), automatizált hívórendszeren keresztül, illetve postai úton felhasználja, valamint harmadik félnek átadhatja a hatályos jogszabályok szerint. Tudomásul veszem, hogy a marketing@vista.hu elektronikus címek(en) keresztül kérhetem a nyilvántartott személyes adataim törlését, módosítását, illetőleg a kezelt adatokról való tájékoztatást.

A megadott email címet regisztráltuk! Kérjük, ellenőrizze email fiókját, a hírlevél feliratkozást aktiválni kell!
Hírlevél feliratkozás

Hibás vagy hiányzó adat!

Hibás vagy hiányzó adat!

A megadott email címet regisztráltuk!