Újév a csodás Cipruson - úti beszámoló

Az itthoni felhős-borongós ünnepek után talán sokaknak megfordult a fejében, hogy visszahúzódnak a világ egy melegebb szegletébe és izgalmas felfedezőútra indulnak a helyi hagyományok, kultúra és történelem vonatkozásában. Orsi is pontosan így tett, választott úti célja pedig Ciprus lett, ahova - a Vista közreműködésével - 2014. december 27-én érkezett meg párjával. Lássuk, hogy telt számukra ez a kis kiruccanás a félig görög – félig török szigeten!

Ciprus - Ayia Napa

A kiszemelt úti cél Ciprus volt, azon belül is elsősorban Larnaca városa. Egy hetes csillagtúrás utazást terveztünk, amibe – mint mindjárt látni fogjuk – alig-alig férhetett volna bele ennek a fantasztikus szigetnek a megismerése. Mikor leszállt a gépünk, esett az eső és a levegő párás volt, de így is éreztük, hogy az időjárás Cipruson sokkalta kellemesebb és melegebb, mint otthon, Magyarországon. Első benyomásunkat sajnos este szereztük, mivel a taxi éjjel 11-re érkezett meg velünk szálláshelyünkre – szerencsére a következő 7 nap mindenért kárpótolt bennünket. Elöljáróban felszólítanék mindenkit, aki Ciprusra utazik: nem szabad semelyik évszakban csak a strandon feküdni, ezt a szigetet fel kell fedezni, látni kell! Fantasztikus hely, csodás természettel, érdekes kultúrával és történelemmel. Az ételek és italok pedig egész egyszerűen ínycsiklandóak!

Ciprus - strandoló mikulások

Pihenés után másnap azonnal érzékelhettük a saját bőrünkön, hogy bár decemberben érkeztünk, nap közben simán volt 17-20 fok is, ami napsütéssel akár a 25 fokot is elérhette. A tenger kellemes 18 fokos ilyenkor – még fürödni is lehetett benne. A természet kedvelőinek is inkább a téli látogatást ajánlom, ilyenkor minden csodaszép zöld, nem úgy, mint nyáron, amikor a növényzet nagy része kiég a hőségben. A turisták száma is kevesebb ilyenkor, könnyebb haladni, fotózni és nézelődni.

A főhadiszállás - Larnaca városa

A szállásunk Larnacától 6 km-re volt, helyi busszal mentünk be a városba. A buszozás menetideje sofőrtől függően 15-20 perc, bár a ciprusi sofőrök hozzáállása érdekes: néha megállnak egy-egy szupermarketnél vásárolni vagy a buszfordulónál nem indulnak újra útnak, amíg be nem fejezték a kávéjukat. Türelmetlenkedni nincs értelme, ez a kultúrával jár. A buszjegy egyébként egységesen 1,5 euró egy útra, a sofőrtől lehet vásárolni, akik azért többnyire beszélnek angolul. A szállásunk recepcióján ajánlottak taxikat is 20-30 eurós áron, de mi inkább nem vettük igénybe.

Ciprus - Sétány Larnacában

Larnacai séták

A város Ciprus egyik legjelentősebbje, nemzetközi reptérrel és tele mindenféle szállodával, apartmannal – és persze több történelmileg fontos látnivalóval. Mi a szálláson szereztünk térképet, amin minden nevezetesebb pont be volt jelölve, így könnyedén navigáltunk el a turistáskodási pontokhoz, történelmi nevezetességekhez. Összesen kb. 6-8 kilométert tettünk meg gyalog a városban és így minden fontos helyre sikerült eljutnunk.

Hala Sultan Tekke és a flamingós sóstó

A várostól pár kilométer gyalogútra található a Hala Sultan Tekke és körülötte a képen látható sóstó természetvédelmi területe, ami rengeteg flamingónak ad otthont és költőhelyet. Ha szerencsénk van, akár télen is (bár tavasszal jellemzőbb) láthatunk itt flamingó-csoportokat - mint ahogy mi is fotóztunk egy csapatot... igen, azok a pici fehéres pontok a vízen. :)

Ciprus - Larnacai erőd

Larnaca látnivalói közül kettőt emelnék ki: az egyik az erőd, a másik pedig a Larnaca Marina. Előbbi egy bizánc-kori erődítmény, amit múzeummá alakítottak – sok szép kiállítószobával, fenséges panorámával és értékes történelmi emlékekkel találkozhatunk itt (a belépő 2,5 euró). A Larnaca Marinát pedig azoknak tudom javasolni, akik szeretik a kikötői látképet, a csodás jachtokat. Egyébként indulnak innen hajós kirándulások, akár olyanok is, ahol a hajó üvegfenekű és láthatjuk a tenger minden kis élőlényét. Ha már a városban jártunk, megnéztük a St. Lazarus templomot is, ami egy görög-ortodox templom, magas harangtoronnyal.

Ciprus - Larnaca Marina kikötő jachtokkal

Autóbérlés és a sziget felfedezése négy keréken

Az autóbérlést nagyon tudom javasolni, mert jól bejárható vele a sziget és nem is vészes az ára. Mi 3 napra béreltünk egy Opel Corsa-t 80 euróért, automataváltóval és légkondival (bár ez inkább nyáron lehet fontos). Cipruson a bal oldali vezetés sokakat elriaszthat az autóbérléstől, de állítom, hamar meg lehet szokni, és bele lehet jönni. A bérautók rendszáma egyébként is piros színű, így a helyiek számára is jelzi, hogy legyenek óvatosabbak, ha ilyen autó közeledik. Az utak az – amúgy teljesen ingyenes – autópályákon jól táblázottak, viszont a városokon belül már igencsak érdemes nagyon figyelni az irányjelzőkre és utcatáblákra, mert nehéz őket észrevenni (a biztonság kedvéért azért a GPS és a térkép nem árthat).

Ciprus - út a sóstó mentén

Ayia Napa – a tenger kéksége

Ayia Napa körülbelül 50 kilométerre van Larnacától, meg lehet közelíteni főúton vagy autópályán. A főút szerintünk megéri a plusz időt, mert így az út közben is gyönyörködhetünk a tenger lenyűgöző kékségében.

Ciprus - Ayia Napa partja

Ayia Napa a fiatalok, és a bulizni vágyó turisták főhadiszállása. Az egész város egy party-központ. Itt mindenki megtalálja a magának való szórakozási lehetőséget. Egymást érik a bárok, éttermek, lokálok, kávézók, cukrászdák, és minden, mi szem-szájnak ingere. A központban biztosan nem fog unatkozni senki! Ayia Napa leghíresebb strandja a Nissi Bay – bár már ment le a nap, de így is csodálatos látványban lehetett részünk:

Ciprus - Ayia Napa híres strandja, a Nissi Bay

Cape Greco – a tengerparti barlangok

Varázslatos természeti jelenség. A főúton barna tábla fogja jelezni a kiírást, merre kell haladni (nem árt tudni, hogy a barna táblák nevezetességeket jelölnek), majd egy földút vezet a természeti csodához. A szél nagyon fúj a tenger felől – kalapokra vigyázni! A legenda szerint a kincsvadászok ezekbe a barlangokba rejtették el a zsákmányaikat. Amikor nem nagyon háborog a tenger, a merészebb búvárok még mindig reménykedve keresik ezeket a kincseket…

Ciprus - Cape Greco barlangjai

Cape Greco foki kilátó – a lenyűgöző panoráma

A tengerparti barlangoktól autóval átkanyarogtunk a domb aljához, ahol fel lehet menni a kilátóba (minden ki van táblázva és parkoló is van). Ez is természetvédelmi terület, kis táblácskák jelzik a növények nevét úton a csúcsra. Jó pár természetes lépcsőt meg kell tenni, de a kilátásért mindenképpen megéri. Miután felocsúdtunk a gyönyörködésből, utunkat Protaras felé folytattuk tovább.

Ciprus - Cape Greco kilátó

Protaras felé – Kamara Tou Koraka és a Fig Tree Bay

A Kamara Tou Koraka egy boltívszerű szikla, a ciprusi esküvői fotózások népszerű helyszíne. Nem könnyű megtalálni kicsit sem, mi is megküzdöttünk érte. A városi térképeken általában fel vannak tűntetve a szállodák. Mivel utca névtáblákat ritkán látni, így azt a technikát választottuk, hogy figyeltük, melyik hotel mellett haladunk el és azt beazonosítottuk a térképen. Ez nagyon bevált, mivel a Kamara Tou Koraka pont az Ayia Napa és a Protaras közötti szállodasoron van – körülbelül a Sungarden Hotel előtt (ez az utolsó szálloda). A látvány fenséges, de mivel nagyon fújt a szél, ezért nem mertünk kimenni a boltíves sziklára.

Ciprus - Kamara Tou Koraka szikla

Itt a strandolók általában a Fig Tree Bay-re esküsznek, hiszen sokáig Európa harmadik legszebb strandjaként tartották számon. Bár mára lejjebb csúszott a listán, a partszakasz még így is lélegzetelállítóan szép, sokan mini Nissinek is emlegetik!

Ciprus - Fig Tree Bay strandja

Egy kis úti gasztro – a ciprusi meze

Ez egy kihagyhatatlan, kötelező elem annak, aki Cipruson jár! Körülbelül 15-18 fogásból álló kóstoló, ami bemutatja a ciprusi konyhát, a reggelitől az előételen át a desszertig. Kb. 17-20 euró egy adag meze. Az éttermekben általában minimum kettőt szükséges rendelni egyszerre. 3-4 főre ez bőven elég lesz. Mi ketten küzdöttünk vele, de nagyon megérte, fantasztikus volt!

Ciprus - A ciprusi mezével megrakott asztal

Csak körülbelül tudom leírni miket is ettünk: friss pitakenyér, fokhagymával és olívaolajjal, különböző szószok, fetás saláta, olajbogyók, cékla, karalábé, tojásrántottaszerűség, éti csiga, sajtos tészta, gomba, kolbászka, bárányborda, Haloumi (grillezett ciprusi sajt), rántott padlizsán, grillezett csirke, grillezett sertés, libamáj, kacsamáj, lecsószerű mártásban sertésvelő, darált húsos nagyon fűszeres tekercs… még felsorolni is sok! A ciprusiak nagyon sok hagymát esznek, mindenen van valamilyen formában hagyma (gyomor-gyógyszer ajánlott az érzékenyebbeknek). A ciprusi sör, a Keo nagyon kellemes, cipruson népszerű bor a Commandaria. Nagyon különleges, édes, aromás bor. Létezik hús és hal meze is - nem minden étteremben van mindkét fajta - sőt létezik mexikói meze is, amennyiben épp egy azték étteremben vagy. Mindenképpen nagyon ajánlom, hatalmas élmény! Az egyik tányérkát elvitték, majd két másikat hoztak helyette, a pincérek pedig folyamatosan érdeklődtek mi hogy ízlik, minden megfelelő-e. Isteni volt!

Petra Tou Romiou, avagy Aphrodité istennő "születési" helye

A bőséges étkezéssel telt nap után a sziget nyugati oldala felé vettük az irányt. A legenda szerint az itt található sziklacsoport jelképezi a helyet, ahol Aphrodité Istennő kiemelkedett a habokból. Autópályán mentünk a Petra Tou Romiou vagy az Aphrodite’s birthplace feliratot követve. A parkolóból egy lépcsősoron majd egy nagyon szűk alagúton lehet kijutni a partra a sziklákhoz. A szerelmeseknek szokás kavicsokból kirakni a nevüket, vagy szívformát alkotni, a parton sok ilyet lehet látni. Amikor nyugodt a víz, akkor strandolni is lehet. Mivel ez nem kiépített strand, ezért napernyő ajánlott. A parkolóban van mosdó, szuvenírbolt és büfé is.

Ciprus - Petra Tou Romiou, Aphrodité szülőhelye

Pafos, a történelmi örökség része

134 km-re található Larnacától ez a történelmi nagyváros. Itt találhatóak a híres ókori mozaikok, melyek a világörökség részét is képezik. A látnivalókat itt az archeológiai parkban találjuk, ahova 4,5 euró a belépő, de vehetünk kombinált jegyet is, amivel a Pafosi erődbe is bejuthatunk. A park hatalmas területén ókori feltárásokon vonulhatunk végig, minden ki van táblázva és érdekes leírásokat olvashatunk angol nyelven – érdemes rászánni az időt, hogy felfedezzük a történelem e korszakát.