Utazás Európába - hasznos tanácsok és tippek 4. rész: Úton
Beküldő: Vista 2010-12-06 13:22:00
Utazzon bár közúti, légi, vasúti vagy vízi közlekedési eszközzel, ez a rovat hasznos tudnivalókkal szolgálhat Önnek: tájékoztatást ad a vezetői engedélyről, a gépjármű-felelősségbiztosításról, a biztonságról, a sebességkorlátozásról, az autópályadíjakról, a légiutasok jogairól, a repülőtéri biztonsági intézkedésekről és a vasúton utazók jogairól.
Közúti közlekedés
- Gépjármű-vezetői engedély: Minden olyan érvényes jogosítvány , amelyet valamelyik uniós tagállam illetékes hatóságai állítottak ki, az EU egész területén érvényes. Néhány állam előírja, hogy a járművezető az érvényes jogosítványon kívül a gépjármű forgalmi engedélyét is magánál tartsa. Ne feledje: a legtöbb országban a gépkocsivezetés alsó korhatára 18 év. A gépjárműbérléssel kapcsolatban nincs uniós szinten előírt alsó korhatár, ezért ez változó, általában 20–23 év között van. Egyes országokban felső korhatár is létezik, ez rendszerint 65 és 75 év között van.
- Gépjármű-felelősségbiztosítás: Az Ön gépjárművére megkötött biztosítás az EU egész területén garantálja a jogszabályok által előírt minimális biztosítást (vagyis a kötelező felelősségbiztosítást). Ez Izlandra, Norvégiára és Svájcra is vonatkozik. Ha otthon casco biztosítása van, ellenőrizze, hogy az érvényes-e más országokra is. Az EU területén nincs szüksége a biztosítást igazoló zöld kártyára (amely nem tévesztendő össze a gépjárművek környezetvédelmi felülvizsgálatának igazolására szolgáló, azonos elnevezésű okmánnyal). Mivel azonban a zöld kártya nemzetközileg elismert biztosítási okmány, baleset esetén megkönnyíti a kárigények érvényesítését. Ha zöld kártyáját nem is, biztosítási okmányait mindenképpen vigye magával. A zöldkártya-rendszernek jelenleg 44 ország tagja; a rendszert egy biztosítói szövetség irányítja. A szövetség honlapján további információk olvashatók a zöldkártya-rendszerről és az általa elérni kívánt célokról. A külföldre utazó biztosított kérhet biztosítójától európai baleseti bejelentő lapot. Ez a formanyomtatvány külföldön bekövetkezett baleset esetén megkönnyíti a helyszíni nyilatkozattételt. Az uniós szabályoknak köszönhetően azok, akik külföldön közúti balesetet szenvednek, gyorsan kártérítésben részesülhetnek. Ez nemcsak az EU területén bekövetkező balesetek esetében van így, hanem akkor is, amikor két uniós állampolgár között olyan harmadik országban történik baleset, amely tagja a zöldkártya-rendszernek. További információk a gépjármű-biztosításra vonatkozó európai uniós szabályokról
- Biztonságos vezetés: Az európai uniós tagállamokban a biztonsági öv használata minden járművön kötelező – még a turistabuszokon és a minibuszokon is. A gyermekeket szállító gépkocsikat – akár személyautóról, akár teherautóról van szó – megfelelő gyermeküléssel kell felszerelni. Lehetőség szerint ugyanez vonatkozik a többi járműre is. A mobiltelefon vezetés közbeni használata nagy mértékben növeli a balesetek kockázatát, ezért azt – kifejezetten vagy közvetett módon – valamennyi EU-tagország tiltja. Az uniós országok többségében 0,5 mg/ml a megengedett legmagasabb véralkohol-koncentráció, ám egyes országokban mások a szabályok. A megengedett érték országonként 0,2 mg/ml és 0,8 mg/ml között mozog, de olyan ország is van, ahol vezetés közben a gépkocsivezető vére egyáltalán nem tartalmazhat alkoholt. Az Európai Bizottság azt szorgalmazza, hogy a tagállamok határozzanak meg egységes megengedett legnagyobb véralkoholszintet, melynek értéke ne legyen több, mint 0,5 mg/ml. Ne feledje, hogy Cipruson, az Egyesült Királyságban, Írországban és Máltán az úttest bal oldalán kell közlekedni, néhány országban, így Belgiumban, Franciaországban, Hollandiában és Portugáliában pedig általában elsőbbséget kell adni a jobbról érkező járműveknek.
- Sebességkorlátozás: Az autópályákon elrendelt sebességkorlátozás általában 110, 120 vagy 130 km/óra, lakott területen belül pedig 50, egyes esetekben 60 km/óra. Ha Ön külföldre utazik, nézzen utána, milyen korlátozások és helyi előírások vannak hatályban. Az alábbi táblázat a 2010 januárjában a különböző uniós országokban érvényben lévő általános sebességkorlátozásokat tünteti fel. Néhány ország rossz időjárási viszonyok esetén, illetve a frissen szerzett jogosítvánnyal rendelkező vezetők tekintetében nagyobb mértékű sebességkorlátozást alkalmaz.
A személygépkocsikra vonatkozó sebességkorlátozás km/h-ban:
Lakott területen | Lakott területen kívül | Autópályán | |
Ausztria | 50 | 100 | 130 |
Belgium | 50 | 90 | 120 |
Bulgária | 50 | 90 | 130 |
Ciprus | 50 | 80 | 100 |
Cseh Köztársaság | 50 | 90 | 130 |
Dánia | 50 | 80 | 110/130 |
Egyesült Királyság | 48 | 96/112 | 112 |
Észtország | 50 | 90/100/110 | - |
Finnország | 40/50 | 80/100 | 100/120 |
Franciaország | 50 | 90/110 | 130 |
Görögország | 50 | 90/110 | 130 |
Hollandia | 50 | 80/100 | 120 |
Írország | 50 | 80/100 | 120 |
Lengyelország | 50/60 | 90/100 | 130 |
Lettország | 50 | 90 | - |
Litvánia | 50 | 90 | 110/130 |
Luxemburg | 50 | 90 | 130 |
Magyarország | 50 | 90/110 | 130 |
Málta | 50 | 80 | - |
Németország | 50 | 100 | 130(*) |
Olaszország | 50 | 90/110 | 130 |
Portugália | 50 | 90/100 | 120 |
Románia | 50 | 90/100 | 130 |
Spanyolország | 50 | 90/100 | 120 |
Svédország | 50 | 70 | 110 |
Szlovákia | 60 | 90 | 130 |
Szlovénia | 50 | 90/100 | 130 |
*Ajánlott maximális sebesség
Autópályadíjak
Számos országban (Ausztriában, a Cseh Köztársaságban, az Egyesült Királyságban, Franciaországban, Görögországban, Írországban, Lengyelországban, Magyarországon, Olaszországban, Portugáliában, Spanyolországban, Szlovákiában és Szlovéniában) az autópályákat csak autópályadíj ellenében lehet használni. Egyes országokban (Ausztriában, a Cseh Köztársaságban, Magyarországon, Szlovákiában és Szlovéniában) autópálya-matrica vásárlásával kell az autópályadíjat megfizetni. A matricát a szélvédőre kell ragasztani.
Légi közlekedés
A légi közlekedés egységes európai piacának megteremtése azt eredményezte, hogy csökkent a repülőjegyek ára, az utasok pedig a szolgáltatók és szolgáltatások szélesebb kínálatából válogathatnak. A 2009-ben elfogadott európai uniós intézkedések eredményeként javulni fog az európai légiközlekedési rendszer teljesítménye és biztonsága, a légi járatok pedig biztonságosabbá, környezetkímélőbbé és költséghatékonyabbá fognak válni.
A légi utasok jogai
A légi utasokat megilletik bizonyos jogok a járatokról való tájékoztatás és a helyfoglalás tekintetében, továbbá poggyászuk sérülése vagy eltűnése, járatuk késése vagy törlése, illetve a beszállás megtagadása esetén, valamint a baleseti kárpótlással és a társasutazásokat érintő problémákkal kapcsolatban. Az utasjogok a belföldi és nemzetközi menetrendszerinti és charterjáratokra egyaránt vonatkoznak, amennyiben azok európai uniós repülőtérről indulnak vagy oda érkeznek, és európai uniós légitársaság üzemelteti őket. Az EU ezenkívül összeállította azon légitársaságok listáját, amelyek számára nem engedélyezi az EU légterének és repülőtereinek használatát. A fogyatékos, illetve idős utasok ingyenes segítségre jogosultak a repülőgépek fedélzetén és az EU repülőterein, hogy számukra is ugyanolyan könnyű legyen az utazás, mint bárki más számára. Uniós szabályok írják elő, hogy a megadott árak minden adót, díjat és pluszköltséget magukban foglaljanak, így az utasok könnyebben összehasonlíthatják a repülőjegyek árát. Ha Ön tudni szeretné, milyen jogai vannak, amikor repülővel utazik, olvassa el a légi utasok jogait összefoglaló tájékoztató füzetünket. Panasz esetén először forduljon a légitársasághoz, illetve a társasutazás szervezőjéhez.
Ha ők nem teljesítik kötelességüket:
- A beszállásának visszautasításával, a járattörléssel vagy a jelentős késésekkel kapcsolatos ügyekben az illetékes tagállami szervnél tehet panaszt;
- Mozgássérült vagy mozgáskorlátozott utas jogainak érvényesítésével kapcsolatos panasz esetén szintén az illetékes tagállami szervekkel kell felvenni a kapcsolatot;
- Más ügyekben, például poggyász eltűnése esetén forduljon a helyi európai fogyasztóvédelmi központhoz .
Biztonság
Az EU arra törekszik, hogy egész területén egyformán magas biztonsági szint érvényesüljön, ezért közös szabályokat és előírásokat vezetett be az utasok, illetve a kézi- és a feladott poggyász átvizsgálása, valamint a légi járművek védelmi ellenőrzése tekintetében. Ezenkívül listát állított össze azokról a tárgyakról, amelyeket az utasok nem vihetnek fel az uniós repülőterekről induló járatokra, illetve amelyeket nem szállíthatnak a csomagtérbe kerülő poggyászban. A reptéri átvizsgálási pontokon áthaladó utasok kézipoggyászában szállított folyadékok mennyisége is korlátozva van. Folyadékot (krémet, gélt, fogkrémet, sprayt és parfümöt is beleértve) csak egyedi, 100 millilitert meg nem haladó kiszerelésben lehet az utastérbe felvinni. A folyadékot tartalmazó tégelyeket, tubusokat stb. legfeljebb egy liter űrtartalmú, átlátszó, visszazárható műanyag zacskóba kell csomagolni. Ez alól a szabály alól csak az utazás ideje alatt szükséges gyógyszerek és bébiételek jelentenek kivételt. A repülőtér indulási csarnokában vásárolt ital és parfüm szintén felvihető a fedélzetre. A kézipoggyász méretére vonatkozó korlátozásokat a légitársaságok írják elő, ezért indulás előtt érdemes erről tájékozódni.
Vasúti közlekedés
Az Európai Unió 210 000 km hosszú vasúthálózattal rendelkezik, melyen nemzetközi utasszállító szolgáltatások széles kínálata várja az utasokat. Néhány országban olyan vonatok is közlekednek, melyek sebessége eléri a 320 km/h-t. A nagy sebességű vonatok számára kiépített, mintegy 5000 kilométeres vasúti hálózatot több új vonallal bővítik Belgiumban, az Egyesült Királyságban, Franciaországban, Hollandiában, Németországban, Olaszországban és Spanyolországban. A transzeurópai vasúti projektek – így például a Rotterdamot Genovával, Lyont Magyarország és Ukrajna határállomásával, Berlint Palermóval, Drezdát Budapesttel és Varsót Talinn-nal összekötő vasútvonal fejlesztésére irányuló munkálatok – jelentős anyagi támogatásban részesülnek. A nemzetközi vasúti személyszállításban erősödik a verseny. 2010 elejétől minden, az Európai Unióban letelepedett, engedéllyel és biztonsági tanúsítvánnyal rendelkező vasúttársaság kínálhat vasúti személyszállítási szolgáltatást, és a nemzetközi útvonalon bármelyik két állomás között jogosult utasokat szállítani. Az EU a vasúton utazók jogairól sem feledkezett meg, uniós rendelkezések bővítik és javítják az utasjogokat a tájékoztatás, a járatkésések, a lekésett csatlakozó járatok, a járattörlések, valamint a mozgássérültek és mozgáskorlátozottak számára nyújtandó segítség tekintetében. Európát vasúton is bebarangolhatjuk: nemzetközi vasúti bérletet váltva nekivághatunk, hogy felfedezzük a kontinens hívogató tájait és országait. A 2007-ben alakult Railteam szövetség keretében hét európai nagysebességű vasút-társaság fogott össze annak érdekében, hogy a kontinenst átszelő vasútvonalakon minél zökkenőmentesebbé tegyék a nagysebességű vonatokat igénybe vevők utazását.
Vízi közlekedés
Számtalan fontos tengeri útvonal létezik az uniós tagállamok között, amelyeken az utasok színvonalas szolgáltatást nyújtó, menetrend szerinti járatokat vehetnek igénybe a közúti, légi vagy vasúti közlekedés alternatívájaként vagy kiegészítéseként. Az EU 27 tagállamából 20 olyan ország van, amely belvízi utakkal rendelkezik. A hajózható vízi utak hosszúsága 37 000 km. A tengeri és folyami hajózás kitűnő lehetőség a kikapcsolódásra. A vízi közlekedés praktikus és kellemes módja lehet a körutazásnak. Próbálja ki Ön is! Az EU élen jár a tengeri biztonság javításában és a szigorú normák bevezetésének elősegítésében, melyek védelmet nyújtanak az európai kikötőkből induló vagy oda érkező komphajók, valamint az Unión belül közlekedő utasszállító hajók utasai és legénysége számára.
Metró
Ha Ön olyan helyre utazik, ahol metrót is kell használnia, tanácsos előre megismerkednie a metróhálózattal.
Kerékpár, túrázás
A kerékpározás szerelmesei 12, összesen több mint 66 000 km-t kitevő távolsági kerékpárúton szelhetik át a kontinens országait, ha megvalósul az Európai Kerékpárosok Szövetsége által kezdeményezett EuroVelo nevű projekt. Az Európai Természetjárók Szövetsége bőséges információkkal áll a túrázók rendelkezésére az európai kirándulóutakról és az Európát átszelő 11 távolsági túraútvonalról.